تحولات منطقه

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: متأسفانه اسقاط خودرو به شکل قبل صورت نمی‌گیرد و یکی از دلایل آن، این است که خودرو در کشور ما کالای سرمایه‌ای شده است؛ در کشور ما خودرو فرسوده ۱۰ سال کار می‌کند و ۱۰ برابر قیمت ۱۰ سال پیش خود فروش می‌رود.

سرمایه‌ای شدن خودرو "اسقاط" را روی هوا برده است!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین, هر بار که کیفیت هوای پایتخت در شرایط "ناسالم" قرار می‌گیرد، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران با حضور نمایندگانی از استانداری، اداره کل محیط زیست تهران، پلیس راهور و ...، تشکیل می‌شود.

این کمیته در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به شکل مداوم در روزهایی که شرایط هوای تهران در شرایط اضطرار قرار می‌گیرد، تشکیل جلسه داده و معمولاً خروجی آن تعطیلی مدارس و ممنوعیت فعالیت واحدهای صنعتی است که آلودگی بیشتری دارند.

سؤالی که درخصوص فعالیت این کمیته وجود دارد این است که تشکیل این جلسات که گاهاً زندگی مردم را نیز مختل می‌کند تا چه اندازه در کاهش آلودگی هوا مؤثر بوده است؛ در این خصوص داریوش گل علیزاده؛ سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم به تسنیم گفت: هدف از تشکیل این کارگروه کاهش آلودگی هوا نیست بلکه هدف آن کاهش در معرض قرارگیری افراد و به ویژه گروه‌های حساس مانند سالمندان است.

وی ادامه داد: در این کمیته تصمیمات پیشگیرانه‌ای اتخاذ می‌شود که باعث شود وضعیت بحرانی‌تر نشود. تعطیلی ادارات و مدارس نیز مسکن آلودگی هوا نیست، بلکه هدف از آن این است که تردد کاهش یافته و به تبع آن از غلظت آلاینده‌ها کاسته شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به نقش عمده خودروها در آلودگی شهر تهران گفت: متأسفانه اسقاط خودرو هم به شکل قبل صورت نمی‌گیرد و یکی از دلایل آن، این است که خودرو در کشور ما کالای سرمایه‌ای شده است؛ در کشور ما خودرو فرسوده ۱۰ سال کار می‌کند و ۱۰ برابر قیمت ۱۰ سال پیش خود فروش می‌رود. باید به سمتی برویم که در ازای ورود یک خودرو جدید به خیابان یک خودرو فرسوده از رده خارج شود.

گل‌علیزاده بیان کرد: طراحی شهری ما نیز خودرو محور است و این درحالی است که همین هزینه توسعه معابر و بزرگراه‌ها را می‌توانستیم به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم.

وی درخصوص راهکارهای کوتاه‌مدت برای کاهش آلودگی هوا توضیح داد: تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی باید جدی‌تر انجام شود. کاتالیست خودروها باید چک شود و مطمئن شویم که کاتالیست سالم است. اگر این قطعه خراب باشد، عملاًٌ آن خودرو یورو ۲ محسوب می‌شود. معاینه فنی موتورخانه‌ها نیز نقش عمده‌ای دارد که هم در بحث کاهش آلودگی هوا و هم کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم ادامه داد: شناور کردن ساعت کاری نیز تجربه مثبتی ست که در شهر میلان ایتالیا نیز اجرا شده و نتایج مثبت آن مشهود است. دولت الکترونیک نیز باید توسعه پیدا کند تا از رفت و آمدها و سفرهای درون شهری بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha